Krig om mobilkunderne er ikke unormalt i telebranchen, men nu kan en anden kamp være under opsejling. Der er nemlig flere internationale teleselskaber, der vil blokere reklamer på mobile enheder.

Noget der vil gå ekstremt hårdt ud over selskaber som Google, der bl.a. tjener penge via Google Adwords og Youtube. 

Teleselskaber vs. Internetannoncører

Der er ifølge Financial Times lagt i kakkelovnen til en hård kamp mellem flere teleselskaber og verdens førende internetannoncører. For hvis førstnævnte beslutter sig for at reklameblokere, vil det få alvorlige konsekvenser for annoncører som Google.

Historien kommer fordi europæiske teleselskaber arbejder på at software, der indeholder en blokeringsteknologi der kan blokere via deres servere.

Det er altså kun gældende i det øjeblik at du anvender en internetforbindelse via mobilselskabet, der har iværksat teknologien.

Er reklamer blevet for meget?

Der er ingen tvivl om at reklamer forbruger en stor del af ens data som forbruger og det skulle være en af de klare årsager bag initiativerne.

For man kan efterhånden ikke se videoer på Youtube eller medier som Ekstra Bladet, uden at skulle se en reklamefilm først. Eksemplerne er mange.

Så mens det kan opfattes som positivt nyt for den enkelte forbruger, vil store internetannoncører, med Google som den klart største, helt sikkert kæmpe imod.

Fra kamp til krig

Man kan bestemt ikke udelukke at det går fra at blive en kamp, til at blive en krig. En reklamekrig der kan indebære juridiske instanser, der skal afgøre om teleselskaberne overhovedet har ret til at lave denne blokering.

Dit Mobilabonnement vil følge udviklingen tæt, for selvom det næppe påvirker danske mobilbrugere med det samme, kommer det til det før eller siden.